سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غیرتمند هرگز زنا نکند . [نهج البلاغه]
محرم با مبلغان مخلص - رایحه کودکی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • به نام خدا

    چند توصیه به مبلغان مخلص:

    استادی داشتیم خداوند رحمتشان کند(1).

    می گفتیم وقتی منبر می رویم ممکن است به یاد پاکت آخرش باشیم ؛ می فرمود آن لحظه ای که روی منبر نشسته اید و می خواهید سخن را آغاز کنید ، آن جا هم  به یاد پول  هستید؟ می گفتیم ما آن جا آن قدر حواسمان به مطلب وخیت(2) نکردن است که اصلا غیر از توکل به خدا و توسل به امام حسین علیه السلام چیز دیگری به ذهنمان نمی رسد . می فرمود همین اخلاص است و قابل توجه .

    پس شد اول اخلاص که این جمله برای شما مخلصان ، زیره به کرمان بردن یا اتم به نطنز رساندن است.

     *  سعی کنیم  مطالب ما دارای طرح و برنامه ریزی قبلی باشد(3).

    *   سعی کنیم روضه های ما برای بیان مظلومیت اباعبد الله الحسین علیه السلام و یاران و فرزندان آن حضرت باشد نه با هر روایت ضعیف یا مجعول ؛ روضه خواندن و فقط با هدف گریاندن.

    *  سعی کنیم با مطالب لازم و به روز با مردم سخن گوئیم نه اتکاء به مطالعات سال های پیش.

    *   سعی کنیم حتما به جوانان و نوجوانان و حتی کودکان توجه خاصی در منبر و سخنرانی داشته باشیم و گه گاه با تنزیل مطالب در سطح آنان ؛ از آمدن آنان عملا و حتی بازبان تشکر کرده و آنان را نیز به حساب بیاوریم ؛ زیرا آینده مملکت بستگی به نوع عشق و علاقه آنان به قرآن و اهل بیت داشته و نحوه سازندگی آنان در امروز؛ نقش بسیار مؤثری  برای فردا ایفا خواهد کرد.

    *   اگر برای شما امکان داشته باشد و دوره های تربیت مربی را دیده باشید، جلسات ویژه دانش آموزی دایر نموده

    و با هماهنگی با آموزش وپرورش، در نمازخانه یا سالن یا کلاس ها نیز برنامه های جالب اجرا نمائید و  با مطالب جذاب و متنوع ؛ آنان را از مکتب پر بار قرآن وعترت سیراب سازید.

    می دانیم که جذاب بودن یا متنوع ساختن برنامه به معنی خنداندن یا شاد ساختن نیست .

    *  اگر مناسب دیدید؛ هرشب یک سؤال مسابقه ای  از سخنان  خود برگزار کنید و به بهترین ها جوایز مناسبی هم بدهید(4).

    *  می توانید هر شب یک سؤال جدا از سخنان خود نیز مطرح کنید و مستمعان شما مخیرباشند که  به هر موضوع که دوست داشتند ، پاسخ دهند.(5)

    *  در ایام فراغت که منبر ندارید؛ به بازار و مغازه ها و شرکت های  اصحاب منبر و در حقیقت به  مستمعان خود سر بزنید ، با آن ها صحبت کنید ، از مشکلات شان مطلع شوید ، به آن ها خدا قوت بگوئید ، با آن ها خوش رفتاری و مهربانی داشته باشید، از حال آن ها و فرزندان و خانواده آن ها جویا شوید وبا آن ها همدردی وهمدلی  کنید  .

    *  در مراسم عزا حتما شرکت کنید . لازم نیست لباس هایتان را در آورید و مثل آن ها سینه یا زنجیر بزنید ، اما با آن ها عزاداری کنید و به قول مرحوم پدرم  ،جزء آفتاب نشین ها نباشید.

    *   سعی کنید یا در هر شب در خلال منبر وسخنرانی ، یا به صورت جلسات جداگانه ؛ به سؤالات فراوان جوانان و نوجوانان ؛ به صورت مستدل ، کوتاه ، گویا و شیرین ، پاسخ دهید(6).

    *  مسائل فقهی و احکام را حتما از روی رساله عملیه بیان کنید اما دو نکته مهم را از نظر دور ندارید : اول توضیح ساده وبه زبان مردم ، و دوم ، مسائل اتفاقی همه مراجع(7).

    * از بیان مسائل پیچیده و گیج کننده و اختلاف برانگیز حتما دوری نموده و اگر در منطقه شما از برادران اهل سنت هستند ،بیشتر رعایت فرمائید.

    *  دادن نظرات شما باعث پر بار تر شدن این نوشته ها و آگاهی از دیدگاه های شما خواهد بود .

      درپایان، از کلیه عزیزانی که با پیام های خود یا لینک کردن این وبلاگ در درگاه اینترنتی خود مرا  مرد لطف خود قرار داده اند ، صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

    -با احترام  : صادق

    -----------------------------

    1-مرحوم حاج محمد واله کاشمری

    2- یا خیط

    3-در این باره در همین درگاه مطالبی آورده ایم ، به نوشته های قبلی مراجعه فرمائید.

    4- نگران بانی جایزه نباشید .در مرحله اول اخلاص و توکل شما و در مرحله دوم به دست آوردن کلید نفوذ در دل عاشقان امام حسین علیه السلام که میلیون ها تومان خرج این ایام می کنند کار چندان مشکلی نیست .

    5-هر شب سؤال را مطرح ، و شب بعد پاسخ ها را می آورند و شما در روز دوم فرصت بررسی پاسخ ها را  دارید و شب سوم پاسخ سؤال شب اول و جایزه آن را خواهبد داد. وبه همین ترتیب تا شب هشتم محرم عمل می کنید . بقیه پاسخ ها را شب دوازدهم می دهید و اگر مجلس تمام شد به  آدرسی که مسجد در اختیار شما می گذارد ارجاع می دهید.

    6- به طور حتم توجه دارید که از دادن پاسخ های حضوری خودداری می فرمائید ؛ زیرا باید فرصت مطالعه و اندیشیدن برای پاسخ را داشته باشبد.چه بسا پاسخی نیاز به مطالعه میدانی داشته و لازم باشد از اهل محل یا صاحب نظران ، آگاهی های مورد نیاز کسب شود.

    7- مگر این که اکثر مردم آن منطقه مقلد مرجع خاصی باشند.



    صادق راستی ::: سه شنبه 85/10/26::: ساعت 10:9 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 7

    بازدید دیروز: 2 کل بازدید :119710

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    محرم با مبلغان مخلص - رایحه کودکی

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<